تصویر خبر زیان ٧٠٠ میلیارد تومانی تولیدکنندگان جوجه

زیان ٧٠٠ میلیارد تومانی تولیدکنندگان جوجه

صنعت مرغداری ایران پیشینه‌ای حدود ۵۰ سال دارد. این صنعت در شرایط فعلی دچار مشکلات و چالش‌های زیادی شده و  برخی سوء مدیریت‌ها و تصمیمات نامناسب در این حوزه، به مشکلات آن  دامن زده است. فعالان این صنعت اصلاح قیمت و فرآیند خرید گوشت مرغ، از بین نرفتن جوجه‌ی یک روزه و رفع موانع صادرات را برای حل چالش های آن موثر می‌دانند. در همین زمینه، فعالان صنعت جوجه یکروزه در نشستی با نمایندگان مجلس به بررسی چالش‌های این حوزه و راهکارهای رفع آن پرداختند.

زیان میلیاردی تولیدکنندگان جوجه یک روزه در شش ماه

در  این نشست غلامعلی فارغی، دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه گفت: «در یک سال و نیم اخیر قیمت فروش جوجه  حداقل ۱۰ الی ۲۰ درصد زیر قیمت فروش آن در سال ۹۶ بوده است، بنابراین میانگین قیمت جوجه ۱۷۰۰ تومان تخمین زده می شود.

فارغی با بیان اینکه با توجه به نرخ‌گذاری‌های انجام شده توسط تنظیم ستاد بازار تولید کنندگان در حدود ۷۰۰ میلیارد تومان در مقطع شش ماه امسال ضرر کرده‌اند، گفت: «علاوه بر این موضوعات، با قیمت‌گذاری غیر واقعی از یک طرف تولیدکننده را وادار به تولید می‌کنند و از طرفی جلوی صادرات را می‌گیرند و بنابراین با این اوصاف ما بازار صادرات را کلا از دست می‌دهیم.

متاسفانه متولیان این حوزه اعتقادی به تشکل ها ندارند

همچنین، امیر میران آملی نایب رئیس اتاق بازرگانی مازندران نیز با بیان اینکه آقایان بدون کارشناسی می‌گویند که باید ۱۲۵میلیون جوجه تولید شود، افزود: «این دستورات بر چه اساسی صورت می‌گیرد؟ این اظهارات تولیدکننده را نابود می‌کند.»

وی با بیان اینکه ما هنوز برنامه‌ریزی در خط تولید نداریم تصریح کرد: «متاسفانه متولیان این حوزه اعتقادی به تشکل‌ها ندارند و عمدتا تصمیمات پشت درهای بسته گرفته می‌شود.»

تصمیمات یک شبه به صادرات ضربه می‌زند

نایب رئیس اتاق بازرگانی مازندران با انتقاد از تصمیمات غیرکارشناسی در صنعت طیور نیز گفت: «متاسفانه یک شب دستور ممنوعیت صادرات مرغ ابلاغ می‌شود و برای صدور همین بخشنامه‌ها زمانیکه ما به‌دنبال صادرات هستیم، باید ۶ ماه دوندگی کنیم اما زمانیکه قیمت مرغ یک افزایش ناچیز پیدا می‌کند با یک نامه و بدون بخشنامه جلوی صادرات را می‌گیرند.»

امیر میران آملی با تاکید بر حمایت از بخش خصوصی اظهار کرد: «حمایت زبانی از تولید کننده بی‌فایده است باید برای رونق تولید به بخش خصوصی و تولیدکنندگان اطمینان کرد.»

در همین زمینه سید راضی نوری عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه قیمت‌گذاری در بازار مرغ بر طبق عرضه و تقاضا تنظیم شود، گفت: «این موضوع یک اصل اقتصادی است و بنابراین باید فارغ از اینکه بازار مشتری دارد یا ندارد تصمیمی در چارچوب ثبات بازار اقتصادی اتخاذ شود و از همین رو یکی از راهکارهای اساسی این است که علاوه بر اینکه حضور بخش خصوصی در این بخش پر رنگ‌تر باشد.»

 قیمت گذاری بر اساس عرضه و تقاضا باشد

علی ابراهیمی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نیز با بیان اینکه یکی از اهرم‌های تنظیم بازار اقتصادی این است که حلقه تنظیم بازا ریتمی منظم داشته باشد، افزود: «برای ایجاد یک بازار با ثبات اقتصادی الزامی است که بر طبق عرضه و تقاضا بازار تولید به جریان بیفتد تا تولیدکننده مجبور نشود جوجه‌ی یکروزه را زیر قیمت بازار به‌فروش برساند و یا معدوم کند.»

نظر افضلی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نیز با بیان اینکه برای تنظیم بازار جوجه یکروزه باید برنامه‌ریزی کاربردی برای ایجاد یک زنجیره تولید ترسیم شود، گفت: «در سالی که به نام رونق تولید است، باید تولیدکنندگان مورد حمایت و توجه قرار گرفته و از نظرات آن‌ها در تصمیم‌گیری‌ها استفاده کرد.»

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *